FANDOM

ב1999, שנה לפני התפוצצות הבועה של ווב 1.0, איגוד הבנקים בארה"ב גילה עובדה מדהימה: הוצאות הבנק כשלקוח מבצע פעולת מכירה או קנייה של ניירות ערך באינטרנט הן פחות ממאית מהוצאות הבנק לגבי אותה פעולה כשהיא נעשית בסניף הבנק. בסניף היא עולה 1.14 דולר (כחמשה שקלים) ובאינטרנט היא עולה 1 סנט כחמש אגורות!

למה יש הבדל כזה גדול? האם ידועים לנו מההיסטוריה תקדימים של טכנולוגיות שממנפות ארגונים בסדרי גודל כזה של יותר מפי 10? התשובה היא כן. במקרים כאלה נוצר שיבוש מערכתי Disruption. זו לא אבולוציה ולא רבולוציה, אלא שיבוש מערכות.

איך הבנקים הפיקו זהב מווב 1.0, ומה יקרה להם בווב 2.0?

במצב כזה חלה התובנה של אלווין טופלר מ1980: "99 מאוכולוסיית העולם ישנים. ה1% שאינו ישן, חי במצב מתמיד של תדהמה ו"וואו". אני הייתי מוסיף: 99 מהלקוחות ישנים. ה1% שאינו ישן גוזר מכך קופונים עצומים.

הבנקים בעולם גדלו כמעט פי שלוש בעידן ווב 1.0. לפי האקונומיסט, בנק גלובלי כמו קרדיט אגריקול גדל מנכסים בשווי 385 מיליארד דולר ב1995, לנכסים בשווי של 1.243 מיליארד דולר ב2005. מאז עידן המחשב האישי ועד היום הבנקים גדלו כמעט פי 10!!! לבנק הגדול בעולם ב1985 (בתחילת עידן המחשב האישי) סיטיקורפ, היו נכסים בשווי 167 מיליארד דולר כיום נכסיו הם בשווי 1.484 מיליארד דולר. http://www.economist.com/surveys/displaystory.cfm?story_id=6908408 .

מה סוד ההצלחה של הבנקים? אך הם גדלו כך בנכסים וברווחים? אנו נחלק את התשובה לעידן ווב 1.0 ולעידן ווב 2.0. בעידן ווב 1.0 קבוצת הכלים שבה השתמשו נקראת :אי.ביזנס 1.0". ראה www.the21century.com . קבוצת כלים זו כוללת: 1. מערכות תפעוליות כמו ERP (פיננסים, לוגיסטיקה, משאבי אנוש) וכמו CRM (ניהול יחסי לקוחות בשיווק, מכירה ושירות). 2. מערכות ניהול כמו ניהול ידע, ניהול תוכן, ומודיעין עסקי Business Intelligence . 3. מערכות אינטגרציה וניהול ומיזוג תהליכים עסקיים כמו "נטוויוור" של SAP ו"פיוז'ן" של אורקל. 4. מערכות פורטלים ארגוניים.

איך מערכות אלו תרמו לשורת הרווח התחתונה של הבנקים?

ראשית, הפורטל מאפשר "לגלגל" את הוצאות הבנק בתחומי כוח אדם, תחזוקת הסניף, ותחזוקת המחשוב, לכיס של בלקוח. אבל גם הלקוח מרוויח כי הוא לא צריך לבזבז זמנן בנסיעה לסניף ובטרחת ההמתנה בתור.

שנית, מערכות האינטגרציה וניהול התהליכים אפשרו לבנקים לגדול על ידי מיזוגים ורכישות ולעכל בקלות את המערכות ההטרוגניות והתהליכים השונים בין הבנקים שנבלעו.

שלישית, ה-BI או המודיעין העסקי, מאפשר לןבנק לפלח את לקוחותיו בצורה מדוייקת לפי רווחיות, סיכוני אשראי וכו'. בו זמנית שה מאפשר לתת ללקוח חווית משתמש של בנקאות פרטית.

מה יקרה לבנקים בווב 2.0? מהו ויקי-בנק

1. ויקי בורסה היא בורסה שלפי חוק הזנב הארוך פועלת על פי המודל של אי.ביי. כך הבורסה המרכזית מתפרקת לבורסות רבות. 2. ויקי-ייעוץ בהשקעות הוא מעין גוגל של יועצי השקעות ולקוחות שמדרגים את העצות הטובות ביותר לפי רייטינג. 3. ויקי?-אקסל הוא גיליון אלקטרוני שיתופי Wikicalc שמפותח כיום על ידי הממציא של הגיליון האלקטרוני המקורי Wizi-calc דן בריקלין. כל אחד יכול להזין נתונים לגיליון אלקטרוני שיתופי http://danbricklin.com/log/aboutwikicalc01.htm . 4. ויקי-מכירות עושה שימוש בטכנולוגיות מהסוג של www.myspace.com , כדי ליצור היכרות אינטימית עם לקוחות חדשים. זהו בעצם "פורטל 2.0". 5. בלוג שיווקי עושה שימוש בטכנולוגיות של רשתות חברתיות.

טכנולוגיה ורגולציה

בהיסטוריה ידוע לנו ש99% מהעולם נרדם במהפכת הדפוס. ה1% שהיה ער בצרפת ובאנגליה, ומאוחר יותר בארה"ב ובגרמניה, השתלט על העולם. למה? כי גם מהפכת הדפוס מינפה יכולות משתמשיה בפקטורים של מעל לפי 10. פועל דפוס יכול להעתיק מידע פי 100 יותר מהר ובזול מאשר מעתיק ידני של ספרים באמצעות נוצה ודיו וקלף או פפירוס. כתוצאה מכך באירופה הצפונית הגיע ספר או שניים לכל בית תוך דור אחד. מ30.000 ספרים המרוכזים ב100 מנזרים ב1450, אנו מוצאים בשנת 1490, 9.000.000 מיליון ספרים.

בדרום אירופה שנשלטה על ידי רגולציה של האפיפיור ומלך ספרד, המהפכה איחרה להגיע וכך איטליה וספרד שקעו אט אט כפריפריה כלכלית של צפון אירופה.

כלומר, טכנולוגיה היא תנאי הכרחי אך לא מספיק. צריך גם לשנות לרגולציה חדשה שתתאים לטכנולוגיה החדשה. במקרה של מהפכת הדפוס, הרגולציה באה ממרטין לותר ויצרה את תנועת הרפורמציה ואת מלחמת 100 השנים בין הקתולים (דרום אירופה) לפרוטסטנטים (צפון אירופה). מרטין לותר אפשר את "דפוס 2.0" שגרס כי לא רק שכל אדם יכול להחזיק את ספר התנ"ך בבית ולהביאו לכנסייה ביום ראשון כדי שהכומר יסביר לו מה שכתוב שם, אלא שכל אדם יכול להבין את הכתוב בתנ"ך ללא צורך בתיווך של האפיפיור והכומר.